Posts

Showing posts from 2013

22

Image
Dengan Nama Allah Alhamdulillah, dengan izin Allah aku dapat lagi menikmati pemberian-Nya.
28.12.2013 Genap 22 tahun umurku. Terima kasih buat ayah dan emak yang melahirkan, membesarkan, mendidik anakmu yang seorang ini.  Doa kalian amat bernilai.
Ya Allah, Ya Rahman, kasihilah kedua-dua ibu bapaku ampuni dosa-dosa mereka Ganjarkan di setiap amal mereka pahala yang berganda
Emak dan ayah, maafkan segala kesalahan yang mengguriskan hati maafkan segala kekurangan yang tidak mampu ditunaikan
Aku hanya seorang hamba yang lemah Bisa tersilap mencatur langkah sering alpa dengan godaan dunia
buat adik-adik maafkan kak long yang kurang bertanyakan khabar maafkan kak long yang kurang sabar dengan karenah kalian
buat sahabat-sahabat seperjuangan maafkan diri ini andai sepanjang bersama-sama gerak kerja kurangnya fokus terhadap kerja andai kurangnya keterlibatan dalm memberi idea
buat pensyarah-pensyarah, guru-guru yang pernah menyampaikan ilmu maafkan keterlanjuran sikapku halalkan setiap ilmu…

MASA

Dengan Nama Allah, Maha Pengasih, Maha Penyayang.
Alhamdulillah atas segala nikmat.

Masa Jam minit saat berlalu tanpa kita sedari
Kadang-kadang lambat kadang-kadang cepat
Allah bersumpah demi masa Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian kecuali mereke yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati  kepada kebenaran dan menasihati  kepada kesabaran
Banyak manusia rugi kerana tidak menjaga masa banyak manusia rugi kerana tidak menggunakan masa dengan baik
Masa tidak dapat dikembalikan semula Walau ingin dibayar dengan intan permata
Hargailah masa!
اللهم صلى على محمد

Aku dan buku|Ada sejarahnya

Image
Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Selawat dan salam ke atas junjungan besar, kekasih Allah, Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda.
"Banyaknya buku awak Sakinah. Nak pinjam." Adibah membelek-belek buku yang tersusun di meja study. "Pinjamlah. Ada lagi buku yang tak habis baca, tapi ambillah baca dulu." Adibah kelihatan teruja sejurus masuk ke bilikku.
Buku, kini menjadi teman setia. Jika ada masa lapang pasti aku akan membukanya sampailah terlelap. Tika menunggu bas pasti aku akan menghabiskan satu ke dua muka. 
Suatu masa dahulu membaca buku bukanlah menjadi hobi aku. Sindrom malas yang merajai jiwa, komputer menjadi keutamaan. Itu dulu. Setelah melalui satu episod tarbiyah yang tak mungkin aku lupakan, timbul kecintaan terhadap buku. Ketika itu aku diasak soalan-soalan yang wajar bagi seorang muslim tahu.
Soalan-soalan berkaitan isu semasa, soalan berkaitan ibadah, sirah dan sebagainya. Oh, banyaknya aku tak tahu. Seda…

Hikmah tidak susah.

Image
Aku mengerah kudrat  melintasi jalan-jalan yang berbukit. Sekeliling padang yang sekian lama ku lihat semakin tinggi pokok-pokoknya membuatkan diri ini rasa kerdil dengan ciptaan Allah S.W.T. 
Kaki terus melangkah menuruni bukit yang tidak seberapa tinggi. Mengambil jalan pintas untuk sampai ke destinasi. Suasana sunyi. Mana semua orang? Tidur lagikah? 
Kelihatan sebuah motor melintasi jalan. Ada juga orang keluar pagi-pagi ini. Dari surau, mungkin. 
Ku gagahkan jua kaki ini berlari-lari anak. Sudah lama rasanya tidak digunakan untuk beriadah. 
Alhamdulillah. Cuaca baik pagi ini. "Assalamualaikum." Ku sapa seorang gadis yang berselisih denganku. Mungkin baru sahaja menunaikan tanggungjawabnya kepada tubuh untuk sihat.
Kini ku melihat ke kanan, kiri, dan kanan lagi. Melintasi sebuah jalan yang lengang. Ku langkahi dengan perlahan. "Tiada kenderaan yang banyak pagi-pagi ni", aku bermonolog. Aku melihat jam di telefon bimbitku. Ah, hampir 7.45 pagi. Mungkin aku terle…

Di mana aku di saat ummat tenat?

Image
Sakit betul ujian. Ye.. sabarlah Sakinah, ujian itu untuk Allah tengok sejauh mana kesabaran kamu untuk tempuhi ujian tu. Anda yang minta sendiri kan? (Emm..Angguk kepala)
Alhamdulillah, setelah keluar daripada keperitan rohani yang sakit, aku seperti pulih kembali daripada sakit yang tenat. Allah, sakit sangat. Sakit ni lebih sakit daripada demam sekarang ni. Hanya Allah je tahu.
Keperluan untuk muhasabah diri setiap malam. Itu satu amalan yang seharusnya dilakukan bagi menilai diri  apa yang telah kita lakukan seharian. Memang tak terhitung dosa-dosa yang terkumpul. Bertaubatlah segera.
Hidayah Allah untuk hamba-Nya memang tak terjangka. Sayang-Nya pada hamba ini memberikan lagi ruang untuk bertaubat.

Ayuh, kembali semula kepada mood perjuangan! Inilah hidupku. Aku ingin berjuang sehingga ke titisan darah terakhir. Aku ingin merasakan pahitnya perjuangan kerana dicaci maki. Aku ingin merasakan manisnya perjuangan di saat melihat kemenangan pejuang Islam. Aku ingin berada bersama-sa…

Peritnya sakit ini

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.
Sakitnya roh ini apabila sudah lama tidak diberi makanan. Sakitnya roh ini apabila sudah lama tidak pergi ke kuliah ilmu. Sakitnya hanya Allah yang tahu.
Aku memohon keampunan daripada-Mu Ya Rabb. Aku memohon dikuatkan hati ini menempuhi ujian ini.
Benarlah jika tiada kekuatan cinta terhadapmu, Dirasakan kaku seluruh tubuh. Dirasakan hati ini seakan-akan tidak bernyawa.
Jiwa yang gersang amat sukar untuk dihidupkan, Hati yang kotor mudah sekali lalai dengan perkara-perkara duniawi, Infaq yang kurang membuatkan diri sentiasa sombong, Hapuskanlah kekikiran daripada diri ini.
Manusia memang sentiasa lalai, Manusia memang sentiasa sombong, Manusia memang sentiasa khilaf, Manusia memang begitu.
Ya Allah, setiap doa yang aku pohon daripada-Mu memang sentiasa diuji, Sejauh mana aku menempuhi ujian permintaanku itu, Kau uji jua.
Di minta kuatkan iman, Kau uji, Di minta kuatkan ikatan persahabatan, Kau uji, Di minta perbaikan akhlaq, Kau u…

Ini jalanku

Image
"Emak, kakak tak balik cuti ni. Minta maaf ye. Kakak ada tanggungjawab besar yang kena selesaikan di sini." Beritahuku. "Tak pelah, mak faham. Jaga diri elok-elok. Jaga solat tu. Nanti apa-apa hal bagitahu lah ye." Emak yang penyayang. Emak yang prihatin. Tidak pernah lupa memberi peringatan. 
Walaupun acapkali diucapkan setiap kali rindukan suaranya, aku tidak pernah jemu. Kalau boleh hari-hari ingin berdamping dengan pemilik suara itu. Tetapi apakan daya, tuntutan  menuntut ilmu lebih daripada segala-galanya. Itulah pesanan keramat yang menjadi sumber kekuatanku. Biar aku berkorban susahnya menuntut ilmu daripada susahnya bodoh akibat tidak menuntut ilmu.
Suasana sepi. "Kenapa tak balik lagi?" Aliya menyoalku. Tersedar dari lamunan, aku memalingkan badanku menghadap Aliya yang berdiri di belakangku.
"Subhanallah, cantikkan pemandangan petang ni? Allah jadikan alam ini untuk mata kita nikmati keindahannya." Aku mengubah tajuk.
"Subhanalla…

Rindunya mereka

Image

Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun

Image
بسم الله الرحمن الرحيم
Pasti ujian itu perit. Pasti ujian itu sakit. Tapi, bagaimana kita melihat ujian itu? Ujian itu mudah bagi orang-orang yang beriman. Ujian itu manis bagi orang yang bersabar. Bumi mana tidak ditimpa hujan.
Sayangnya Allah pada hamba-Nya memberi ujian yang mampu kita hadapi. Allah tidak pernah menzalimi manusia, tetapi manusia itulah yang menzalimi dirinya sendiri.
Jika ujian datang, mintalah supaya kita mampu menghadapinya. Usahlah meminta supaya dihindari ujian itu. Sejauh mana kita lari dari ujian itu, selama itulah ia akan mengejar kita. Hadapilah ujian dengan tenang kerana disebalik kesulitan itu ada kemudahan.
Kasih sayang Allah pada hamba-Nya bukan hanya memberikan kesenangan kepada kita. Kasih sayangnya luas dengan memberikan ujian yang setimpal dengan kita. Marahkah kita kepada Allah andai kita diuji? Apalah sangat jika nak dibandingkan dengan nikmat yang sangat banyak dikurniakan kepada kita.
Nikmat yang ada pun susah nak disyukuri, diberi ujian marah …

Masalah...

Malaysia hari ini... masalah sosial... masalah bunuh ahli keluarga... masalah politik... masalah aqidah... masalah... masalah... masalah...
Perkara yang haq dan yang batil tak pandai nak bezakan hal-hal agama dipermainkan menyalahgunakan hukum-hukum menyalahgunakan dalil-dalil para ulama' dilemparkan kata-kata yang tidak sewajarnya
anak muda... karaoke... kelab malam... racing... rempit... drift... ah...macam-macam lagi la...
Wahai manusia... kembalilah kepada al-Quran... kembalilah kepada sunnah Rasulullah S.A.W.
Wahai... daie... banyak lagi kerja yang perlu dilakukan... banyak lagi perkara yang perlu dibetulkan... kembalikan orang disekeliling kita kepada jalan yang benar...
Wahai manusia, sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakanmu dan orang-orang yang sebelummu, agar kamu bertaqwa (Al-Baqarah ayat 21)

Meniup wisel

Dengan nama Allah,
Meniup wisel ataupun whistle blowing merupakan pendedahan tentang salah laku dan perbuatan tidak beretika dalam sesebuah organisasi oleh pekerja atau bekas organisasi tersebut. Situasi ini kita dapat lihat di negara kita sendiri. Perasan tak? Jika anda seorang yang sensitif. Ini adalah prosedur di mana jika kita ingin mendedahkan sesuatu kesalahan perlu ada cara yang betul.
Terdapat beberapa ciri-ciri utama dalam perbuatan meniup wisel ini. Di antaranya ialah tindakan mendedahkan. Tindakan ini menekankan tentang bagaimana cara seseorang atau sesuatu kelompok mendedahkan permasalahan yang dihadapi. 
Seterusnya bahan maklumat. Dari manakah sumber maklumat yang boleh didapati untuk mendedahkan permasalahan etika tersebut? Pastilah dari sumber yang boleh dipercayai dan punyai kaitan dengan masalah etika tersebut. 
Selain daripada itu, agen juga penting dalam situasi ini. Agen merupakan orang yang mendedahkan contohnya pekerja atau orang yang mempunyai kaitan dengan organisa…