Posts

Showing posts from October, 2011

Sakinah...Muhasabah diri anda...

Image
Dimulakan dengan nama Allah...
Allahu Akbar! seorang insan yang bernama di atas... sila pastikan anda sentiasa muhasabah diri anda... Mutabaah amal... Sila jaga... Dilarang sama sekali untuk membuang masa... Masa yang telah berlalu tak akan dapat diundur kembali...
Muhasabah diri anda... Selama anda menjadi manusia yang serba kerdil dan lemah, janganlah bersifat riak, takbur, sombong, ujub, dan segala macam sifat mazmumah yang tercela tu... sila hindarkan daripada sekalian sifat itu... Jauhi maksiat...
Ingat dan yakinlah bahawa dengan Allah sahaja tempat mohon pertolongan, perlindungan... Hanya Allah...
Bersyukur pada Allah di setiap waktu.. helaan nafas Allah kurniakan tu bukan boleh beli kat mana-mana... Allah bagi percuma lagi tu... Nak bayar balik? Jangan berangan la... seluruh isi alam ni x mampu nak bayar balik... Alhamdulillah..Alhamdulillah...Alhamdulilah...
Urusan dengan manusia... Sila pastikan hubungan baik anda sesama manusia... Bersangka baik terhadap mereka... Mungkin kelemahan mereka disebabkan…

Bantu aku, Ya Allah.

Image
"Ya Allah,  aku meminta dengan ilmu yang ada pada-Mu,  pilihan yang terbaik bagiku. Aku minta ditetapkan urusanku ini sesuai kehendak-mu. Aku memohon kurnia-Mu yang agung,  kerana Engkaulah yang menetapkan,  sedang aku tidak boleh menetapkan. Engkau tahu sedang aku tidak tahu. Engkaulah yang mengetahui tentang perkara-perkara ghaib."
"Wahai Allah,  bila menurut-Mu urusan ini baik bagi diriku, agamaku, kehidupanku dan juga baik akibatnya, maka tetapkanlah hal  itu untukku."
"Namun, jika menurut-Mu urusan ini buruk bagi diriku, agamaku, kehidupanku  dan juga buruk akibatnya,  maka jauhkanlah hal itu dariku dan jauhkanlah aku dari hal itu. Tetapkanlah selalu kebaikan untukku, biar apapun keadaannya lalu jadikanlah aku reda kepadanya.






Majlis Perujian Tilawah Al-Quran, MAKUM 2011

Image
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang.





Jom sama-sama memeriahkan.

Seharusnya...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.
Mulai terasa tanggungjawab semakin besar. Cuba mengadaptasi dengan suasana. Cuba menjadi lebih tabah.  Amanah yang sangat berat.  Meninggalkannya amatlah buruk impaknya.
Didik diri menjadi lebih sistematik. Tersusun rutin harian. Tak perlu nak dengar ugutan-ugutan atau hasutan luar. Buang masa je. Masalah ummat lagi penting. Mungkin hasutan tu satu masalah ummat juga. Cuba cari pendekatan yang lebih baik.
Sentiasa muhasabah diri. Kesalahan orang lain, mungkin berpunca dari diri kita sendiri.
~~~ketenanganN~~~ (hari ni lebih baik dari hari semalam)