Kita ni sedare...

 بسم الله الرحمن الرحيم

Duhai sahabat,
Ketahuilah...
Bahawa kita ni bersaudara...
Asalnya daripada Adam & Hawwa'...

Hidup ni kena selalu
ingat mengingati...
Ayuhlah sama-sama
ingat meningati..
Kau nasihati aku,
aku nasihati kau..
emmm...cam tu la...
bestkan cam tu...
Bila aku salah,
kau tegur aku...
Bila kau salah,
aku tegur kau plak..
x kan x boleh kot cam tu.

Duhai sahabat,
Di sini,
aku nak coretkan 
beberapa teguran..
atau peringatan...
kan kita kena ingat mengingati...

Kau tahu tak yang kita kena jaga aurat?
Kau tahu kan.
Cuma nak ingatkan...
ingat...ingat...ingat...
Jaga aurat...
Cek balik surah An-Nur ayat 31...
Baca al-Quran bukan sekadar baca...
tapi kena la faham gak...
kat mana lagi nak rujuk
kalau bukan al-Quran...

Apa yang tertera kat situ?
Arahan siapa tu?
Allah kan...
Siapa kita nak mempersoalkan 
arahan, perintah, suruhan n apa2 la 
yang datang daripada Allah...
Siapa kita?
Hanyalah hamba-Nya yang hina...
Sedar tu...

Tulis la skit...

"Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman
agar mereka menjaga pandangnnya
dan memelihara kemaluannya
dan janganlah menampakkan perhiasan(auratnya), 
kecuali yang (biasa) terlihat.
Dan hendaklah mereka menutup kain kerudung ke dadanya,
dan janganlah menampakan perhiasan(auratnya)
kecuali kepada suami mereka, 
atau ayah mereka,
atau ayah suami mereka,
atau putera2 mereka,
atau putera2 suami mereka,
atau saudara2 lelaki mereka,
atau putera saudara laki2 mereka,
atau putra2 saudara perempuan mereka,
atau perempuan(sesama Islam) mereka,
atau hamba sahaya yg mereka miliki,
atau para pelayan lelaki(tua) 
yang tidak mempunyai keinginan(terhadap perempuan),
atau anak2 yg belum mengerti tentang aurat perempuan.
Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya 
agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.
Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah,
wahai orang2 yang beriman,agar kamu beruntung."

Banyak gak ek...
Tapi x pe...
Boleh terima kan...
aku hanya nak sampaikan 
apa yang aku tahu...
rugi kalau tak share...
Kau pun rugi kalau tak tahu...

1 lagi..
pasal solat plak...
emm..sepatutnya hal ni 
yang aku kena mention awal2 tadi...
xpe2...
Boleh bace lg kan...

Solat...
Kau solat tak??
Emm ape punye soalan la ek...
Tapi jawab la sendiri...
Solat tu dah kira Alhamdulillah...
Solat kan...
Tapi, pukul berapa kau solat?

Subuh...
Kau bangun pukul berape?
Alamak...
kadang2 terlajak subuh...
emm...boleh di maafkan...
tapi, x kan hari2 terlajak kot???
Zohor...
Asar...
Maghrib...
banyak keje la nak buat...
eh...
mane lagi penting nih?
solat ke kerje?
Gawat nih...
Cube cek surah al-ankabut
ayat 45..
Semoga diberi petunjuk...
baca dan hayatilah duhai sahabat...

Duhai sahabat...
aku sayang sahabat aku...
Sayang...
sayang...
sayang...
tengok berapa banyak sayang tu...
tak cukup la plak nak taip bebanyak kat sini...
Xpe...tu bukan masalah besar...

Asal aku rase cam 
entry kali ni panjang berjela aa...???
Maybe...
sebab aku sayang sahabat aku sangat2...

Popular posts from this blog

Lampu jalan.

Doa Masuk dan Keluar Tandas